Sylvia - Ervaring

Geschiedenis zang

Ik begon als 19-jarige voor het eerst structureel met zingen in Tilburgs studentenkoor Contrast, waar ik met klassieke stemvorming in aanraking kwam. En met Walther, inmiddels mijn man. In 1993 begonen wij met privé-zangles bij docent en uitvoerend musicus Wil van Leijsen in Tilburg. Van hem kregen we les vanuit een klassieke basis, in de genres opera, operette en musical. Na onze verhuizing naar Landgraaf in 2000 heb ik de zangscholing voortgezet bij zangpedagoge en sopraan Rinie Houben-Loenders en van 2011 tot 2018 bij zanginstituut Vocaal Totaal van Annemie Vallino-Ravetta.
Naast de privé-zanglessen heb ik bij verschillende opera- en operette-koren gezongen als (eerste) sopraan. Uitgevoerde werken zijn o.a. het Requiem van Fauré, de Carmina Burana, Oklahoma en Jesus Christ Superstar. Bij Vocaal Totaal mocht ik bij het kamerkoor en meedoen met veel projecten, waarbij de hoogtepunten uit opera en musical in kostuum en regie werden gebracht. Ook werden in kleine ensembles missen of feestavonden opgeluisterd.

Als soliste heb ik jarenlang de mis in een verzorgingshuis opgeluisterd en in kerken en crematoria gezongen. De laatste jaren zing ik naast klassiek repertoire (opera, operette, liturgisch) heel graag lichter repertoire, musical en folk. En ik ben dol op kerstliederen.


Muziekinstrumenten

(Franse) doedelzak, bodhran, accordeon en piano.

Doedelzak
Ooit heb ik met de (West-Europese continentale) doedelzak kennis gemaakt via een cursusweekend van Stichting Draailier en Doedelzak en een instrument geleend van Frans Hattink. Via een optreden van Musac hebben we deze geweldige band leren kennen en zijn we gaan dansen op hun maandelijkse dansavond.
Zo is het gekomen dat ik ergens rond 2007 les op de doedelzak mocht krijgen van Hans Schmitz van Musac. In 2008 heb ik mijn eigen instrument gekocht bij Frans Hattink, een Cornemuse du Centre in G van pruimenhout.
Deze doedelzak lijkt op het type dat ook in de Lage Landen gebruikt werd en wordt om feesten en danspartijen op te vrolijken, meestal samen met andere instrumenten.

Bodhran
Zowel als sopraan als doedelzakspeler moet je je een beetje inhouden en je publiek niet teveel vermoeien. Vandaar dat ik een instrument zocht, waarmee ik een sessie kon aanvullen als ik samen met anderen zou spelen.
De bodhran is hiervoor perfect. Percussie erbij doet het meestal wel lekker. Ik heb een stembare bodhran van Brendan White.


Accordeon

En toen werd ik ineens gegrepen door de accordeon. Wat een mogelijkheden met één instrument! In 2015 heb ik een mooie tweedehands Excelsior met 72 bassen en klavier gekocht. Na twee jaar les bij Wout Willigenburg in Heerlen oefen ik verder in zelfstudie.

Piano

Van mijn 12e tot mijn 18e heb ik pianoles gehad. Ach, ik speel af en toe nog een beetje, maar ik denk niet dat ik er anderen een plezier mee kan doen.